Kopenhage

12 augustus 2013

Maandag 12 augustus 2013: Kopenhagen

Gisteren weer vertrokken uit Vetlanda. Het was een leuke camping aan het water, veel ruimte, heerlijk rustig. Het weer zat alleen niet zo mee, veel regen, dus we zijn maar weer verder gereden. We waren van plan naar Kopenhagen te gaan. Als het toch slecht weer is kunnen we beter maar een stukje rijden, het is ook maar 300 km.
Dat hebben we dus gedaan. Onderweg nog even gestopt bij Huseby, waar een soort openlucht museum was. Een soort landgoed met allemaal werkplaatsen, b.v. Een zagerij die op waterkracht werkte. Leuk om even rond te lopen.
Om drie uur waren we al in Kopenhagen. Een camping 8 km van het centrum en een aardig meisje bij de receptie vertelde ons hoe we het beste naar de stad konden gaan. Ze had het goed uitgelegd, want zonder problemen zijn we met de trein in het centrum aangekomen. Daar was het druk en de sfeer was niet zo geweldig. We hebben een beetje rondgelopen, alles was erg toeristisch. Biertje gedronken op een terrasje en op zoek naar een restaurantje. Dit viel niet mee, we hadden honger en alleen maar toeristen menu's. Uiteindelijk zijn we een andere wijk ingelopen en daar hebben we een heel leuk Frans restaurantje gevonden waar we overheerlijk gegeten hebben (en heerlijk wijn erbij gedronken).
Laat terug op de camping gekomen, dus meteen in ons mandje gedoken.
Volgende dag rustig aan gedaan, samen gedouched, want ze hebben hier alleen maar ruimtes met twee douches. Ik vond het wel gezellig, maar André vond het maar niks. Hij miste z'n privé-momentje (hihi).
Weer naar Kopenhagen gegaan met de trein, alleen nu een halte verder gegaan en overgestapt op de metro om naar Christiania te gaan. Dit is een vrij staatje in Kopenhagen waar veel kunstenaars en alternatievelingen wonen of samenkomen. In het boekje stond dat er veel winkeltjes zouden zijn en veel creativiteit, geen gebruikers en verkopers meer van hard drugs en bijna geen soft drugs. Het was wel heel apart, een hele wijk met oude rotzooi en veel alternatievelingen en daar tussen door lopen allemaal toeristen. In het midden van de wijk is een groene zone waar je geen foto's mocht maken, niet mocht rennen en nog iets, wat ik niet meer weet. Daar werd dus open en bloot hasj verkocht, de blokken lagen gewoon op tafel en je zag aan twee kalen brede mannen met tatoos en een enge hond waar zo'n verkooppunt was. Ik vond het heel onaangenaam. Dan denk je vrijheid, blijheid in zo'n vrijstaatje en dan zitten er allemaal van die criminele types hun handel te beschermen. Volgens mij klopt er dan iets niet. Er liepen trouwens ook heel veel zwervers rond (of mensen die daarop leken).
Dat was trouwens maar een gedeelte van de wijk, een stukje daarbuiten had je ook hele idyllische plekjes waar kunstenaars hun atelier hadden of een leuk winkeltje waar ze ecologisch bier verkochten enzo.
Er was ook een soort werkplaats waar ze hele leuke bakfietsen maakten die je daar overal rond zag fietsen.
Hierna zijn we op weg gegaan naar de Nye Haven en onderweg hebben we ergens nog een heerlijk broodje gegeten in een leuk tentje. Vanuit de Nye Haven hebben we een rondvaart gemaakt, even heerlijk een uurtje gezeten. Wel nog een buitje over ons heen gehad, maar dat was maar kort gelukkig. Veel mooie gebouwen gezien.

Nu staat André weer lekker te koken, we hebben een flesje wijn onregelmatig meegenomen, dus dat komt wel goed. Benieuwd of het gaat lukken met internet.

1. Leo Hartman:
    12 augustus 2013
    Blij ben ik om weer iets van je te lezen. Het zijn twee behoorlijke verhalen. Uitgebreid en interessant. Tiny zit beneden te kijken naar een in memoriam van Prins Friso. Die is vandaag overleden in huis Ten Bosch. Triest. Zeker voor Bea die een zoon verliest. Toch vind ik het erg "overdone". Er is in Zeeland ook een plezierjacht overvaren door een groot Duits vrachtschip. Een man en een vrouw verdronken. Dat wordt alleen maar gemeld. Dar is ook zeer triest.
    Je verhalen zijn leuke gedetailleerde verslagen van wat jullie doen. Alleen de kunstenaars/artiesten die je noemt ken ik (jammer genoeg) niet. Over Kopenhagen schrijf je over een vrijstaatje waar drugs open en bloot liggen en te koop zijn. Het verwondert mij dat je dat zomaar in een Skandinavis land kan meemaken.
    Ik heb wel gemerkt dat je weer naar huis verlangt. Nou ik verlang je ook weer te zien. Stralend en in goede gezondheid. Als je het nu bekijkt hebben jullie toch een geweldige tocht gemaakt. Veel gezien cultuur, natuur en het randgebeuren. Geweldig toch.
    Het allerbeste ook voor je kokende reisgenoot en dikke vriend. Fijn dat jullie samen het zo gezellig hebben gehad.
    Een dikke kus voor mijn lieve dochter Hella en een stevige rechter voor Andre.
    Misschien tot spoedig ziens...................................
    LEO