Stockholm

12 augustus 2013 - Brondby, Denemarken

Zaterdag 10 augustus 2013: Stockholm

Ik zit nu in de auto dit te schrijven. We rijden net weg uit Stockholm waar we geen toegang tot internet hadden en ik heb er ook niets geschreven. We hadden een camping midden in de stad wat natuurlijk ideaal was. Het was meer een camperparkeerplaats, onder een grote weg, aan een riviertje en vlak bij een vliegveld. Toch was het een leuke plek, maar we sliepen er eigenlijk alleen maar, dus veel maakte het niet uit.
Donderdagmiddag waren we al om 15 uur geparkeerd op de camping, dus zijn we meteen gelopen naar de stad. Was toch een behoorlijk stuk, maar wel een leuk stuk, langs het water waar allemaal boten lagen en waar je in de verte de stad kon zien liggen. Besloten om terug toch maar de metro te nemen.
Tijdens het lopen begon get toch steeds meer te regenen. We hadden maar één paraplu meegenomen en geen regenkleding, want het zou wel weer meevallen. Dat deed het dus niet, het werd steeds erger.
We zijn naar Gamla stan (de oude binnenstad) gelopen. Dit ligt op een eiland. Erg toeristisch, maar wel even leuk met allemaal kleine winkeltjes. Ook waren daar de koninklijke paleizen en regeringsgebouwen waar een paar wachters stonden. Het ging helaas steeds erger regenen, dus we zijn maar snel verdergelopen op zoek naar een overdekt terras, want de temperatuur was nog steeds lekker. De brug overgelopen naar Norrholm, de winkelwijk. Daar een biertje gedronken op een overdekt terras. Ondertussen kwam het met bakken uit de hemel. Even gewacht maar het werd niet droger, dus toen maar een pizzeria gezocht en daar wat gegeten. Daarna met metro naar de camper gegaan en lekker geluisterd naar het tikken van de regen op het dak.

Vrijdag hebben we een dagkaart gekocht voor de metro om de stad te kunne doorkruisen. Het was weer droog geworden, maar nog wel grijs en dreigend.
Eerst zijn we weer naar Norrholm gegaan, naar Hötorget, een markt buiten met ernaast Hötorgshallen waar allerlei nationale en internationale voedingsmiddelen verkocht worden.
Aan hetzelfde plein waar ook de markt was stond het Konserthuset: een groot blauw gebouw met zware zuilen van graniet met Korintische kapitelen. Hier binnen wordt de Nobelprijs uitgereikt en daar zijn ze dan ook erg trots op. Ze hadden een fototentoonstelling waar ze voorbereidingen van het bijbehorende gala lieten zien.
In de hal van dit concertgebouw stonden 3 jonge knullen jazz te spelen. Erg goed en dat om 11 uur 's morgens!
Hierna hebben we weer de metro genomen naar het museumeiland Skeppsholmen. Daar zijn we naar het Moderna Museet gegaan. Daar bleek in het architectuur en design gedeelte de tentoonstelling van Gaultier te zijn. Die had ik dus al in Rotterdam gezien. Bleef genoeg over. Buiten voor de deur stonden beelden van Nikki de Saint Phalle, Tinguely en Calder. Binnen was ook een tentoonstelling over Nikki de StPhalle, erg leuk vond ik, ik kende alleen haar grote beelden, de Nana's, maar hier warn ook tekeningen en een film en andere beelden. Daarna nog een tentoonstelling van Duchamps en de surrealisten en wat werk uit de vaste collectie bekeken. Toen hadden we het wel gehad en we hadden honger. Dus de bus genomen naar het Centraal en daar een restaurant gezocht waar we nog een verlate lunch konden nemen. De bediening was zeer onaardig, maar het eten was wel lekker.
Hierna tram 7 opgezocht, deze maakt een tochtje naar het eiland Djurgården. Al sinds eeuwen is dit eiland een plaats van volksvermaak. Djurgården betekent letterlijk dierenpark, dat is er niet meer, maar wel tuinen, restaurants, musea, het attractiepark Gröna Lund en het openluchtmuseum Skansen. Even uitgestapt, stukje gelopen en daarna weer in een andere lijn 7 gestapt voor de terugweg. Dit was een hele oude tram, wel grappig om in te zitten. Eindpunt was in buurt van Centraal, daar was een hele chique buurt met dure winkels, leuk om te kijken, Maar niet te betalen. Met de metro nog even naar de Oude stad gegaan om nog wat winkeltjes te bekijken. Toen we daar liepen hoorden we live muziek en dat bleek een hele goed band te zijn in een jazz café. Daar paar biertjes gedronken, was ontzettend leuk, en daarna met dee metro weer naar ed camper.

Vanmorgen ons gewassen in de camper, want douches en wc's waren enorm druk. We zijn nu via Norrköping en Linköping op weg naar Vetlanda. Daar in de Buurt gaan we een camping zoeken. Hopelijk hebben ze daar een normale wifi verbinding, want ik ben benieuwd naar de foto's van Oddy die hij op Facebook heeft gezet. Hij belde gisteren toen we in het museum stonden, hij heeft het erg leuk gehad in Turkije.
Heb nu wel weer zin om naar huis te gaan. 4 weken is toch wel lang, hoewel het voorbij vliegt.