Van Björkliden naar Jokkmokk

3 augustus 2013 - Jokkmokk, Zweden

Zaterdag 3 augustus: van Björkliden naar Jokkmokk

Vanmorgen rustig aan gedaan, beetje opgeruimd en weer helemaal naar boven naar de Receptie in het skihotel om uit te checken en om het verslag van gisteren op de blog te zetten.
We zijn van plan een flink end te gaan rijden. Eerst naar Kiruna om boodschappen te doen en te tanken. Beetje rondgelopen daar en een houten kerkje bezocht, het grootste houten kerkje van Lapland, in de vorm van een Samische tent gebouwd en met een bijzondere klokkentoren er naast. Langs de daklijn staan beelden van verguld brons, gemaakt door Christiaan Eriksson. Ook het reliëf boven het hoofdoorzaak is van hem.
Het stadhuis heeft een gietijzeren toren uit de zestiger jaren, deed me een beetje denken aan het stadhuis van Rijswijk, maar dan is de toren open en van ijzer.
Het was ook hier lekker rustig in de stad. Na diezelfde stop Zijn we weer verder gereden, een hele lange beetje saaie weg door heuvels met bossen en meren. Weinig te zien langs route, behalve een huisje hier en daar. Na Kiruna kwam het stadje Malmberget, Gällivare en nu zitten we op een voor onze begrippen hele grote camping, maar je hebt weinig keus hier.
Morgen gaan we Jokkmokk bekijken, nu even bijkomen en kijken of het internet hier werkt.

Het weer is trouwens nog prima, vanmorgen wat koud, 15 graden, maar droog en nu is het alweer 24 graden, maar er komen wat wolken dus het zal wel snel afkoelen. Ik vind het prima. Las net papa zijn reactie, nou de wegen en campings zijn hier zeer rustig, we hoeven ook niet op tijd op een camping te zijn, er is plek zat.