Van Jokkmokk naar Luleå

4 augustus 2013 - Piteå, Zweden

Zo 4 augustus 2013: van Jokkmokk naar Luleå.

Vandaag eerst naar het museum in Jokkmokk gegaan: Ájtte, svenskt fjäll och samemuseum (zweeds berg en Samen museum).
Het was een heel leuk en interessant museum over hoe de samen leefden. Wat ik het leukst vond waren de klederdrachten van de Samen, André vond de gebruiksvoorwerpen weer leuker. Ik heb veel foto's gemaakt van de verschillende klederdrachten en nog een boekje gekocht over de Samen.
Hierna weer verder op weg richtiing Luleå, nadat we weer over de poolcirkel zijn gegaan.
Luleå bestaat uit twee delen, de oude stad: Gammelstad, die opgenomen is op de werelderfgoedlijst van de Unesco en de moderne stad. We kwamen eerst bij Gammelstad, nu het grootste parochiedorp van Zweden. Hier kwamen en komen mensen van heinde en ver om kerkdiensten, religieuze festivals, markten e.d. Bij te wonen. In de kleine huisjes die bovenop elkaar staan kunnen zij dan overnachten. Er was 1 huisje open, dat kon je bezichtigen. De huisjes staan natuurlijk rond de kerk.
Daarna zijn we naar de moderne stad gegaan, maar daar was niet veel aan. Omdat het zondag was was alles gesloten en er waren bijna alleen maar winkels. We hebben gezocht naar een terrasje, waar we een duur biertje gedronken hebben. Eigenlijk wilden we ook nog ergens gaan eten, maar er was niets wat er een beetje aannemelijk uitzag. Dus maar weer op zoek naar een camping. Deze was ongeveer 30 km rijden, eerst over de grote weg (waar we niemand tegenkwamen) en daarna over een kleiner weggetje. Daar was weer en prachtige camping en we staan weer heel mooi aan een groot meer. De zon schijnt weer en het is heerlijk rustig.
Straks ga ik even naar de receptie om dit weer op de blog te plaatsen. Er is alleen daar wifi.
Groetjes van An en Hel.

1. Tante Greet:
    5 augustus 2013
    hallo An en Hel.
    heb genoten van de foto`s en de reisverhalen.
    ik ben niet verder gekomen dan denemarken.
    geniet ervan en tot het volgende verhaal.
    Alles gaat hier in een rustig tempo( de hitte!)
    Wout tuft lekker in zijn scootmobiel en ik er met de fiets achter.
    groetjes Wout en Greet.
  2. Leo Hartman:
    5 augustus 2013
    Lieve Hel (& An,)
    Blijf met veel interesse de reisverhalen lezen. Ik bewaar ze ook in een vaste postbus. Jij zal dat ook wel doen, denk ik. Jullie zitten nu lekker langs het water. Als het bij jullie net zo is als dan is dat prima plek. Het is hier lekker warm, 25 graden en meer. Blijf nog maar lekker weg en geniet. Bij Marieke is het vakantiefeest bijna voorbij. We hebben iets gehoord van haar vanuit Londen. Rick is inmiddels goed aangekomen in Frankrijk en geniet met de Rasfamilie van de vakantiegeneugten.
    Hopelijk zien we jullie drie binnenkort weer in goede gezondheid terug. Dikke kus van. Leo & Tiny