Woensdag 24 juli en do 25 juli 2013

26 juli 2013 - Vilhelmina, Zweden

Twee dagen geen internet gehad, maar ik had wel verslagen gemaakt. Deze staan hieronder. Dan probeer ik van vandaag nog wat te schrijven. We zitten nu alweer in het plaatsje Vilhelmina (ja dat ben ik) in Zweeds Lapland. Het is nog steeds 25 graden, maar je hoort onweer aankomen, ben benieuwd.

Woensdag 24 juli 2013

Vannacht regende het zo waar en het was frisjes vanmorgen, want het waaide behoorlijk. Toch maar korte broek aangedaan, want het was al snel wer 20 graden.
Rustig aangedaan vanmorgen en vertrokken richting Mora, nadat we in een supermarkt boodschappen hadden gedaan en weer getankt hadden. Hele lekkere zoete broodjes voor bij de koffie meegenomen.
Onderweg even gestopt bij het plaatsje Sjötorp aan het begin (of eind) van het Göta kanaal. Aan de weg stond angegeven dat er sluizen waren dus we gingen even kijken. Dat hadden meer mensen bedacht, maar zo bijzonder was het nu ook weer niet. Er waren twee sluizen en een aanlegplaats voor boten en een camperkampeer plaats daarnaast en en hele toeristische bedoeling (voor Zweedse begrippen dan). Wij vonden het te druk, dus maar snel weer verder. We beginnen al aardig te wennen aan de rust die hier over het algemeen heerst.
Op de kaart zag ik dat bij Kristinehamn een Picasso skulptur was. Opgezocht in de boekjes, maar ik kon er niet echt iets over vinden. Dan maar er naar toe rijden, was toch ook tijd om te wisselen dus dat kwam mooi uit. Het beeld of monument stond 6 km buiten Kristinehamn, maar het was de moeite waard. Een enorm beeld, ontworpen door Picasso en gebouwd door een Noorse kunstenaar. Picasso had contact gehad met een aantal skandinavische kunstenaars over een nieuw materiaal: natuurlijk beton. Een soort wit cement met kiezels, moet ik thuis meer over opzoeken. Foto zal ik op de blog zetten.
De plek waar het stond was ook prachtig, in het noorden van Zweden's grootste meer: Vänern aan de ingang van de baai of haven naar de stad.
Via Filipstad, Vansbro aangekomen op een camping 35 km voor Mora. De camping ligt aan een meer ( hoe kan het anders) genaamd Siljan of een uitloper daarvan. In eerste instantie leek het niet zo geweldig, een groot kaal veld aan de weg, maar er waren ook plekken verder weg van de weg en daar is het heerlijk rustig.
De eigenaren van de camping zijn wat vreemd, heel sloom. We wilden eigenlijk uit eten gaan, want er is een restaurant bij de camping, maar die was al om 18 uur dicht. Dus André staat al weer heerlijk te koken en ik zit dit te schrijven met en wijntje erbij. Wat een rot leven hè!

Donderdag 25 juli 2013, van Mora naar Östersund

Heerlijk geslapen en al weer prachtig weer toen we opstonden. Op ond gemak ontbeten in het zonnetje en daarna op weg. Eerst naar Mora, in het centrum waren leuke winkeltjes met vooral de Zweedse paardjes die vlakbij in het dorpje Nunäss gemaakt werden. Ze waren wel erg duur: 140 kronen ong. €16,- voor een héél kleintje (2 cm). Ik heb een theedoek gekocht met paardjes erin geweven, erg leuk.
Ook was er Loppis, dat is een vlooienmarkt, zijn ze hier gek op. Mensen zitten gewoon hun oude spullen te verkopen, niet alleen op een markt, maar ook gewoon langs de weg, vanuit een garage of vanuit de tuin. Erg leuk om langs te lopen.
Weer verder gereden richting Östersund. Onderweg wat donkere wolken tegengekomen en wat regendruppels gehad, maar het loste allemaal gewoon weer op. Het landschap is prachtig: veel bomen en meren en steeds meer rotsen. Bij Arsana stopten we even om te wisselen en daar zagen we een toeristen info met ook een Nederlandse tekst. We gingen er zomaar even naar binnen en we werden aangesproken in het Nederlands. Een Nederlandse vrouw die in Zweden woont was daareven jaar geleden begonnen om mensen te informeren over de streek. Ze vertelde ons dat er in Östersund een festival was en dat het er dit weekend erg druk zou zijn. Ze heeft ons een mooie route laten zien een camping die niet ver meer was. Daar zit ik dit nu te schrijven. Een hele leuke kleine camping aan het water bij een nog kleiner haventje. Er is een café-restaurant bij dat gerund wordt door Aziaten. We hebben voor het eten heerlijk in het haventje op een bankje in de zon gezeten en daarna hebben we alle restjes die we hadden opgegeten. Was weer heerlijk. Het haventje blijkt echt een ontmoetingsplek voor allerlei mensen uit de buurt, maar ook toeristen. Er komt van alles langs, maar heel relaxed en gemoedelijk. Het is nu 20 uur en ik zit nog steeds in mijn korte broek buiten. Zon is weg, want er komen grote wolken over maar temperatuur is heerlijk.
André staat lekker te vissen in het Storsjön meer. Ze zeggen dat daar een monster in leeft (à la Loch Ness).

1. Suze Val:
    26 juli 2013
    Ik dacht al dat je geen internet had maar het is nu weer geweldig wat je schrijft,Gerard {jr} belde vanavond en hijvroeg of ik iets van jullie gehoord had,ik vertelde toen natuurlijk van je verslagen en hij vroeg of ik ze door wilde sturen en dat doe ik dus,vandaag heeft het hier een beetje geregend en er was ook onweermaar de temperatuur blijft hoog dus het is benauwd,alles is hier rustigniets bijzonder genieten jullie maar lekker ik geniet van je verhalen groetjes van ons.
  2. Leo Hartman:
    Lieve schat(ten)
    Het is vrijdagavond. Eigenlijk repetitieavond maar vanwege vakantie van mijn opvolger is het allemaal anders. Ik moet hem nu drie weken vervangen op zaterdag en zondag, met koor, dus die vrijdag laat ik lekker gaan. Beneden zitten Tiny en Toos (Boerkamp) te kletsen. Deze laatste gaat morgen mee naar Kijkduin vanwege een feestje van Chris van Marjan. Vandaar.
    Ik heb weer genoten van je interessante verhalen. Cultuur, natuur en aanverwanten worden in de Scandinavische landen geboden op een heel aparte manier. Een en ander lijkt puur en onbevangen en daar genieten jullie zo van. Het lijkt me geweldig. André vist, Hella zuigt kunst op als een dagelijkse behoefte.
    Mamma en ik volgen op de kaart de plaatsen die jullie aandoen. Tiny heeft het allemaal aangeduid en we zijn benieuwd naar de rest.
    Het weer is nier meer zo stabiel. Vannacht heeft het geregend en vanmorgen ook nog wat. Daarna weer zon en de temperaturen blijven aangenaam. De buren (Paul & Marjan) zijn vanmiddag weer thuis gekomen uit Barcelona. De kinderen zijn er en bq-walm kringelt bij ons naar binnen. We doen het een en ander dicht en zeggen niets.
    Rick belde vandaag ook nog. De meisjes hebben een poesje (Violetta) Rick vindt het een vreselijke naam maar de meisjes vinden het geweldig. Benthe heeft een zeilweek achter de rug. We hebben enkele foto's ontvangen deze wateractiviteit. Wel leuk.
    Nou lui. Hartstikke leuk weer wat gehoord te hebben. Blijf voorzichtig doen. (Heb ik begrepen dat jullie afwisselend rijden?????) Hopelijk blijft het weer nog enige tijd acceptabel zodat jullie kunnen bruinen en genieten.
    Ontvang hartelijke groeten van tante Toos, mamma Tiny en
    een hele dikke kus voor allerliefste dochter van Pappa LEO
    André blijf goed voor haar zorgen, voor jou ook het allerbeste.
    LEO
  3. Leo Hartman:
    26 juli 2013
    In Kortenhoef hebben ze geen poesje,maar een konijntje. Wel met de mooie naam Violetta.