Zaterdag 27 juli 2013: van Vilhelmina (Zweden) naar Mo I Rana (Noorwegen),

27 juli 2013 - Mo i Rana, Noorwegen

Zaterdag 27 juli 2013: van Vilhelmina (Zweden) naar Mo I Rana (Noorwegen),

Weer wakker geworden met het meest prachtige weer wat je maar kan bedenken. Het water waar we naast staan lijkt wel een spiegel! Geen zuchtje wind te bekennen. Eerst maar eens douchen. Daar waren drie wachtenden voor mij , met maar twee douches, dus gewoon even geduld hebben. Douches waren tenslotte gratis deze keer. Daarna brood halen; "oh brood? Ik heb niets gebakken, er stond niets in het boek." (Potverrrrdrrr) "geeft niks, ik wacht wel een half uurtje."
Na uiteindelijk toch ontbeten te hebben met yoghurt en knackkebrod zijn we vertrokken. Via Stroruman en Stensele waar we een prachtig houten kerkje, de grootste van Zweden, hebben bekeken, richting Noorse grens.
Het landschap is nog steeds wonderschoon en wordt steeds ruiger naarmate we richting Noorwegen gaan. Wat een prachtige meren hebben ze toch in Zweden.
In Tãngeby, waar de slalom- ski- kampioen van Zweden woont, was een soort van braderie, met natuurlijk Loppis, met een vis waar je het gewicht van kon raden, met veel jammetjes en allerlei soorten worsten en met Sami handwerk. Onwijs veel auto 's langs de weg, mensen kwamen van heinde en verre. Heel gezellig. We hebben er een uurtje rondgelopen en zijn toen weer verder gegaan.
Over de grens van Noorwegen veranderde het landschap ineens in kale bergen, veel water en rotsen. We zijn doorgereden naar Mo I Rana waar in de stad een camping was. Wel naast een ijzerfabriek, maar deze hebben ze goed weggewerkt door een berg met bomen tussen de camping en de fabriek te plaatsen. Je hebt meer last van de weg die vlakbij loopt, maar dat zal vanavond wel loslopen. Meestal is het 's avonds rustig met auto's. Morgen gaan we toch weer op tijd verder, want we willen morgen naar Bodo om daar de boot te pakken naar de Lofoten, het onderste puntje daarvan.

Nu nog even lekker zitten en genieten van het zonnetje zolang die nog schijnt. Gisteravond was het om half twaalf nog licht, heb ik nog foto's van het meer gemaakt waar we naast stonden. Gek toch hè?!

Vanmiddag Oddy nog aan de telefoon gehad, hij vertrekt dinsdag maar Turkije met Kirsten. Was leuk om zijn stem even te horen. Hij is weer helemaal beter zegt hij, maar ik hoor toch nog wat verkoudheid in zijn stem. Zal er in Turkije wel uit gaan.
Ook mama even gebeld, maar ze wist natuurlijk alles al. Wel fijn om te horen dat alles goed is. Ze zal Suze nog even bellen. Volgend weekend doen we dat andersom.

Ik hoorde ook dat meer familieleden het blogadres hebben gekregen. Leuk hoor! Reageren jullie ook?
Groetjes voor iedereen, ook van André,

Hella
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Suze Val:
    27 juli 2013
    Hallo Hella en André,Wat maken jullie een prachtige reis en je schrijft het zo prachtig op dat ik het gewoon allemaal voor me zie , heel fijn hoor.Wij hebben vanmorgen een grote hoosbui gehad en het rommelt nu ook weer maar het blijft warm.Groetjes van ons.
  2. Hella:
    28 juli 2013
    hallo hella zo te zien zijn jullie al op heel veel mooie plekken geweest.en zijn jullie heerlijk aan het genieten.ik zal zeggen geniet er van.groetjes aan andre.
    dikke knuffel van ons.jopie en fred.
  3. Toos de Vries:
    Hallo Hella en André,
    na twee daagjes bij je ouders geweest te zijn zit ik nu thuis jouw reisverhalen te lezen. Het is genieten! Doe de Lofoten de groeten, ik heb daar ook hele mooie herinneringen aan. Ik kijk weer uit naar de volgende verslagen van jullie reis.
    Veel plezier. t.Toos
  4. Leo Hartman:
    28 juli 2013
    Net terug uit de kerk. Moet de komende drie weken invallen voor mijn opvolger in Loosduinen. Iedere keer spannend. Toch wel leuk Ik kan het niet laten en zolang het kan (en ze mij vragen) blijf ik het doen.
    Sorry, nou ben ik alleen maar over mezelf bezig. Ik het laatste reisverslag net gelezen met de foto's. Wat een leuke kiekjes en een leuk verslag. Je krijgt een goede indruk van wat jullie doen en zien en genieten. Ook het weer blijft gweldig. Alhoewel gisteren en vannacht er behoorlijk zware buien zijn gevallen. Gisteren heb ik even het licht aan gedaan vanwege de "wolkenduisternis". Nu probeert de zon door de wolken te breken. Het is zondagmorgen twaalf uur. We zitten samen aan de koffie en te genieten van jullie ervaringen.
    Het feestje van Chris gisteren in Kijkduin was heel gezellig. Het was in restaurant Altra, bij de winkeltjes en als je naar boven ging dan kwam je op de boulevard. Het was een high-wine-tea. Een buffet met allerlei lekkere dingen en volop drank. Iedereen weer gesproken en gelachen. Vooral het kindje (meisje) van Marloes trok de aandacht. Heerlijk schatje (net als haar moeder).
    Nou schatten we vinden het hartstikke leuk dat we op deze manier op de hoogte blijven. Ik heb al tegen Tiny gezegd, dat we ook weer eens die kant op moeten gaan. Jullie zijn nu waarschijnlijk al op de Lofoten. Leuk over varen. Prachtige eilanden. Wij hebben enkele jaren geleden daar alleen maar regen gehad, maar hebben toch genoten. Ondanks dat we met een tent waren. Jullie hebben de luxe van een camper. Als je dat een keer gedaan heb dan wil jebijna niet anders meer.
    Hartelijke van mamma en. Van mij LEO.
    Blijf voorzichtig rijden, hè !!!!!!
  5. Leo Hartman:
    Lieve luitjes,
    Kom net van tante Toos vandaan. Daar hebben we samen op de computer in de bieb jullie foto's en verhalen zitten bekijken. Tante Toos wilde je de groeten doen vanaf die computer maar het lukte niet omdat het apestaartje niet goed werkte. Bij de receptie gevraagd maar die wisten het ook niet.Dus nu ben ik het thuis maar aan het doen. Bij deze. Groetjes LEO